Panaszeljárási rendelet
www.apiprodukt.sk internetes oldal (webáruház)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
FIGYELMEZTETÉS! Személyi okokból szombaton nem foglalkozunk reklamációkkal. Megkérjük vásárlóinkat, hogy a reklamációkat személyesen csak munkanapokon (hétfőtől péntekig) szíveskedjenek leadni. Megértésüket köszönjük.
- Ez a panaszeljárási rendelet részét alkotja az Általános kereskedelmi feltételnek és kiegészíti azokat, amelyek a weboldalon található e-shopon keresztül történő áruértékesítést szabályozzák, és leírják a fogyasztó és kereskedő, valamint a vásárló (azonosító számmal rendelkező vállalkozó) és a kereskedő közötti együttműködést, a termék esetleges hibáira, alkalmazására és igényeire.
- Kereskedő APIPRODUKT s.r.o., Besztrecebányai nyilvántartást vezető cégbíróság, sz. 15632/S, bekezdés: Sro Adószám: 44496273, Cégjegyzékszám: 2022711482, közösségi adószám: SK2022711482 §4 szerint, székhelye: J.A Komenského 68, Želovce 991 06, Slovenská republika, ügyvezető: Ing. Ján Furák
- Eladónak tekinthető az a személy is, aki a szerződés megkötésénél és fogyasztói szerződés betartása közben a vállalkozás tárgyát végzi el, vagy az a személy, aki az Ő nevében vagy számlája alatt lép fel. Ez eladó továbbá az a személy is, aki:
- az e-kereskedelmi rendszer szolgáltatója, amelyet az eladó honlapján működtet (a továbbiakban „webáruház” vagy csupán „e-shop“).
- az információs rendszer üzemeltetője /az információs rendszerek a 136/2014 sz. törvényének értelmében a személyes adatok védelméről szóló törvény alapján és annak későbbi módosításai szerint.
- Minden magány vagy jogi személy vásárlónak tekinthető, aki kitöltötte és elküldte a megrendelést az internetes oldalon keresztül, kapott elektronikus levelet annak elfogadásáról és kifizette a termék árát.
- Szintén mindenki vásárlónak tekinthető, aki telefonon vagy elektronikus levél útján adta le a megrendelését, és elfogadta az elektronikus úton elküldött árajánlatot és együtt értett ezekkel az Általános kereskedelmi feltételekkel.
- Fogyasztónak számít az a magán személy, aki a szerződés megkötésénél és teljesítésénél nem jár el üzleti tevékenysége, munkavégzése vagy foglalkozása körében. Fogyasztóvédelmi 108/2024-es törvény, hatályba lépése 2024. 07.01.
- Fogyasztónak, sem vállalati ügyfélnek nem minősül, az, aki a cég számára vásárol (a megrendelés során feltünteti az adószámát, cégjegyzékszámát stb.). Az ilyen ügyfél és az eladó közti viszonyra ugyanis nem a Polgári törvénykönyv vonatkozik, hanem a Kereskedelmi Törvénykönyv
- Fogyasztónak nem tekinthetőek azok a magány személyek, akik a termékeket a saját vállalkozásuk teljesítésére használnák.
- A fogyasztó köteles áttanulmányozni a panaszeljárási rendeletet és az Általános kereskedelmi feltételeket még a termékek megvásárlása előtt. A termékek megrendelésével igazolja a panaszeljárási rendelet és az Általános kereskedelmi feltételek áttanulmányozását.
- A kereskedő minden megvásárolt termékhez számlát (nyugtát) állít ki. Abban az esetben, ha a termékhez nincs hozzákapcsolva a garancialevél, az adott számla tekinthető annak (továbbá „garancialevél”).
- Az említett rendelkezések nem vonatkoznak arra a fogyasztóra, aki nem fogyasztó, hanem olyan személy, aki üzleti célból, nem pedig személyes fogyasztása céljából vásárol árut; a termékhibákért való felelősségre ebben az esetben a Kereskedelmi törvénykönyv 422.-es törvénye és azt követő §-ok rendelkezései a mérvadók.
- A kereskedő a fogyasztói panaszokat a Szlovák Köztársaság jogszabályai alapján ítéli meg, különös tekintettel a Szlovák Köztársaság Polgári Törvénykönyvre és a rá vonatkozó jogszabályait illetően, főként a 108/2024-es törvény alapján.
- A kereskedő a fogyasztót még a vásárlás előtt figyelmezteti a:
- a kereskedő felelősségéről a termék hibáiért (Ptk. 622-624. § szerint),
- a panaszok, reklamációk, javaslatok benyújtásának és kezelésének rendjéről,
- hol nyújtható be a panasz, különösen akkor, ha a panasz feldolgozásának helye eltér a vállalkozásának vagy a telephelyének székhelyétől,
- garanciális javítások elvégzése (jogosult szerviz stb.).
- Abban az esetben, ha a megvásárolt terméknél meghibásodás merül fel, a fogyasztó jogosult a panasz benyújtására, akkor is, ha az ellenbe van a fogyasztói szerződésben foglaltakkal. A megfelelő panasz felülvizsgáláthoz szükséges, hogy az adott termék tiszta és teljes legyen és összhangba legyen a higiéniai eljárásokkal vagy az általános higiéniai elvekkel.
A fogyasztó köteles betartani az általánosan ismert feltételeken kívül a garancia levélben megfogalmazott feltételeket is, úgy használni és karbantartani, hogy fenn maradjon annak élettartama, nem törheti fel a zárokat, ha a termék tartalmazza azokat.
- Garancia ideje: Minden polgári jogokkal kapcsolatos termék vásárlása során a garancia ideje a Szlovák Köztársaság jogi előírásai alapján 24 hónap, ha a SzK jogi előírásai ezt nem határozzák meg másként a konkrét termékektől függően.
Abban az esetben, ha az árusított terméken fel van tüntetve a szavatossága, a garancia nem ér végett ennek az időtartamnak a lejárata előtt. Az eladó meghosszabbíthatja a törvény által megszabott időtartamot. A garancia lejárati idejének meghosszabbítását a garancia levélen találja meg. Abban az esetben, ha a garancia levélen nincs kijelölve a garancia lejárati ideje, akkor a garancia 24 hónapig érvényes. A garancia ideje a törvényes időtartamból (24 hónap) és az esetleges meghosszabbításból áll. A törvényes garancia idején belül a garanciákat a Polgári törvénykönyv 40/1964 sz. törvény §619-627 adja meg. (Meghosszabbított időtartamnál a reklamációt csak ezzel a törvénnyel szembe vizsgálják felül.
- Garancia ideje a vállalati ügyfelek számára: Vállalati ügyfelek esetében a jótállás időtartama 12 hónap, kivéve, ha az eladó és a vállalati ügyfél hosszabb jótállási időről állapodik meg.
- Használt és hibás termékre vonatkozó reklamáció: Használt vagy hibás áruk értékesítése során a kereskedőnek egyértelműen jeleznie kell, hogy hibás vagy használt termékről van szó. A kereskedő köteles a fogyasztót a hibáról értesíteni. Használt és hibás termékek esetén a kereskedő nem vállal felelősséget azok használatából, elhasználódásából eredő hibákért, amelyekről a vevőt az eladáskor tájékoztatták. Alacsonyabb áron értékesített áruk esetén nem vállal felelősséget olyan hibáért, amiért alacsonyabb árat alkudtak ki.
- A vállalati ügyfelek által vásárolt valamennyi termékre, üzleti kapcsolat alapján (a Kereskedelmi törvénykönyv értelmében) a minőségi garanciának nevezett jótállási időt az eladó 12 hónapra (szóval tizenkét hónapra) állapítja meg).
- A fogyasztó jótállási időn belüli hibáiért való felelősségvállalási joga megszűnik, ha azt a jótállási időn belül nem gyakorolja.
18. Garancia feltételei: A kereskedő felelős azért, hogy a termék az értékesítés során a megadott minőségben, mennyiségben, méretben és tömegben megfeleljen. A terméknek hibamentesnek kell lennie, és meg kell felelnie az erre vonatkozó műszaki szabványoknak. A kereskedő felel azokért a hibákért, amelyek az eladott termék vevő általi átvételekor jelentkeznek, valamint a jótállási idő alatt felmerült hibákért.
A garancia nem vonatkozik azokra a hibákra, amelyek a termék nem rendeltetésszerű használatából, vagy vis maior, természeti károkból stb. eredően keletkeztek.
Továbbá a garancia nem terjed ki a nem megfelelő kezelésből, a szakszerűtlen vagy nem megfelelő kezelésből, használatból és beszerelésből adódó hibákra, amelyek a használati útmutatóban benne foglaltakkal szemben ellentétben vannak. Továbbá a garancia nem terjed ki a következők által okozott károkra:
- Garancia kivételei:
- a termék mechanikus károsodása
- nem megfelelő környezetben használt termék meghibásodása
- túlterhelés által okozott meghibásodás, vagy az általános használati elvekkel ellentétben való használat során létrejött meghibásodás
- szakszerűtlen beavatkozások, paraméterek megváltoztatásával okozott hibák
- A jótállási idő nem számít, addig az időpontig, amikor a vevő köteles volt a terméket átvenni. Az áru cseréje esetén a jótállási idő az új áru átvételének napjától kezdődik újra.
- Ha a kereskedő a termék vásárlásakor az eladott áru mellé további árut ingyenesen ajándékoz a vásárlónak, a vásárlón múlik, hogy elfogadja-e a felajánlott ajándékot. Az ajándék azonban nem számít eladott terméknek, ezért annak esetleges hibáiért a kereskedő nem vállal felelősséget. Ha a vevőnek joga van elállni az adásvételi szerződéstől (visszatérítés), a vásárló köteles visszaadni a kereskedőnek mindent, amit kapott, pl. ajándékba kapott terméket is.
- Panasztétel lehetősége:
- az alábbi címen: APIPRODUKT s.r.o., J. A. Komenského 67, 991 06 Želovce, SR
(szükséges igazolni, hogy a terméket a kereskedőnél vásárolta, és vonatkozik rá a garancia. A törvény nem szabja meg, milyen módon igazolják ezt. A kereskedő a számlát vagy garancialevelet ajánlja felmutatni).
- postai úton: az alábbi címen: APIPRODUKT s.r.o., J. A. Komenského 67, 991 06 Želovce, SR (szükséges igazolni, hogy a terméket a kereskedőnél vásárolta, és vonatkozik rá a garancia. A törvény nem szabja meg, milyen módon igazolják ezt. A kereskedő a számlát vagy garancialevelet ajánlja felmutatni).
- A kereskedő javasolja (nem kötelezi) a reklamáció benyújtása előtt, hogy a vevő telefonon vagy elektronikus úton vegye fel a kapcsolatot a kereskedővel, aki ismételten tájékoztatja a reklamáció minden lényeges részletéről, a reklamáció lehetőségeiről és módjairól:
- telefonon: +421474893114
- e-mailben: info@apiprodukt.sk
- A kereskedő tájékoztatja, hogy a reklamáció benyújtására fel lehet használni a panaszeljárás benyújtására használható űrlapot, amely a kereskedő honlapján található meg.
- Arra, hogy a fogyasztó a megvásárolt termék hibájára hivatkozhasson, elegendő igazolni, hogy a terméket az adott kereskedőnél vásárolta, és még nem járt le a garancia ideje. A törvény nem írja elő, hogy milyen okirattal kell ezt igazolni. A Polgári Törvénykönyv kimondja (620. §), hogy ha a dolog természete ezt lehetővé teszi, akkor a garancialevél helyett elegendő a vásárlást igazoló nyugtát kiállítani, de a vevő kérésére a kereskedő köteles írásbeli garanciát adni (garancialevél). Ebből fakadóan, hogy ha a kereskedő a vásárlási bizonylaton kívül más (részletesebb) információt nem ad meg a termékről, és a törvényben megadott hosszabb garanciát sem vállal, a jótállás és a számla követelése a termékhiba bejelentésekor bizonyos esetekben megkétszeresedig – abban az esetben, ha a jótállás a kereskedőhöz van benyújtva- nem a jótállási szervizben. Ha a fogyasztó igényt tart a hiba kijavítására vagy a hibás termék kifogástalan cseréjére, nincs szükség a pénztárból kiállított nyugtára. A kereskedő nem tagadhatja meg a fogyasztó reklamációjának elfogadását, ha a fogyasztó bizonyítani tudja, hogy a hibás terméket a kereskedőtől vásárolta, és az a szavatossági időn belül van.
- Kicserélt termékre vonatkozó garancia: az új termék átvételének napjától lép érvénybe az új garancia idő.
- Panaszeljárás módja: abban az esetben, ha eltávolítható meghibásodásról van szó, a fogyasztónak joga van a hiba rendes, ingyenes, időbeni hiba eltávolításra. A kereskedő köteles a hibát azonnal eltávolítani.
- A fogyasztó követelheti a hiba eltávolítás helyett a termék cseréjét igényelni, vagy a meghibásodás a termék részét alkotja csak, akkor az adott rész cseréjét, ha ez a kereskedőnek nem okoz indokolatlan költségeket.
- A kereskedő mindig kicserélheti a hibás terméket hibátlanra a kár eltávolítása helyett, ha ezzel a fogyasztónak nem okoz semmilyen komolyabb kárt.
- Abban az esetben, ha olyan kárról van szó, ami eltávolíthatatlan, vagy akadályozza a termék szakszerű használatát a fogyasztónak fenn áll a joga a termék kicserélésére vagy a szerződéstől való visszalépésre.
- Ugyanezek a jogok megilletik a fogyasztót is, ha eltávolítható hibákról van szó, vagy, ha a hiba javítás után újból felmerül vagy több hiba esetén a fogyasztó nem tudja a terméket használni.
- Abban az esetben, ha eltávolíthatatlan hibáról van szó, a fogyasztónak joga van bizonyos árengedményre a termék árából.
- Alacsonyabb áron értékesített termék meghibásodásáért a kereskedő felel a fogyasztó a termék csere helyett bizonyos árengedményre jogosult. Ha javíthatatlan hibáról van szó, amely nem akadályozza az áru rendeltetésszerű használatát a fogyasztó jogosult egy bizonyos árengedményre a termék árából.
- Abban az esetben, ha a fogyasztó jogosult a termék kicserélésére vagy a szerződéstől való visszalépésre (pénz visszatérítése), a fogyasztótól függ melyik jogával fog élni. Amint azonban e jogok valamelyikét választja, ezt a választást már egyoldalúan nem változtathatja meg.
- A fogyasztó panasz benyújtását követően, a kereskedő vagy az ő által megbízott személy köteles a fogyasztót tájékoztatni a jogairól.
- Abban az esetben, ha a szerződés több tétel vásárlására vonatkozik, a vevő csak a hibás terméktől léphet vissza. A többi terméket illetően csak akkor léphet vissza a szerződéstől, ha a többi tételt nem lehet használni a meghibásodott termék nélkül.
- A panaszkezelés módjának meghatározása: A fogyasztó döntése alapján, aki él a jogaival, a kereskedő köteles meghatározni a panaszeljárás kezelési módját:
- azonnal,
- bonyolultabb esetben legkésőbb 3 munkanapon belül a panaszeljárás benyújtásától
- indokolt esetben, főként, ha a termék vagy szolgáltatás komplex műszaki értékelést igényel, legkésőbb a panasz benyújtásától számított 30 napon belül.
- A panaszeljárás módjának megoldása után a panasz azonnali feldolgozásra kerül, indokolt esetekben a panasz a későbbiekben is feldolgozható; a panasz feldolgozása azonban nem tarthat tovább, mint 30 nap a panasz benyújtásának napjától.
- A fogyasztóvédelmi törvény § 18 4.-ik bekezdése alapján a kereskedő köteles 30 napon belül feldolgozni a panaszeljárást, attól függetlenül, hogy a fogyasztó milyen módon vásárolta meg a terméket.
- Panaszeljárás feldolgozásának minősül: a fogyasztóvédelmi törvény § 2 m) betűje alapján a panaszkezelés a kijavított termék átadásával, a termék cseréjével, a termék vételárának visszaküldésével, a termék árából megfelelő árengedmény megfizetésével a panaszeljárás lefolytatását jelenti, továbbá írásbeli felhívás a teljesítés átvételére vagy annak indokolt elutasítása. A Ptk. § 122 1. bekezdése alapján a napokban meghatározott időszak kezdete a meghatározó eseményt követő napon kezdődik.
- A panasz feldolgozás határidőjének lejárta után a fogyasztónak jogában áll visszalépni az adásvételi szerződéstől, vagy jogában áll a termék cseréjét kérni.
- Panaszeljárás a vételtől számítandó 12 hónapon belül: ha a fogyasztó a panaszeljárást a vételtől számított első 12 hónapban nyújtja be, a kereskedő csak szakember véleménye alapján utasíthatja el azt; a felülvizsgálat eredményétől függetlenül a fogyasztót nem lehet kötelezi a szakértői értékelés költségeinek vagy a szakértői értékeléshez kapcsolódó egyéb költségek megfizetésére. A kereskedő köteles a fogyasztónak átadni az elutasítását igazoló nyilatkozatott - szakértői értékelés másolatát, legkésőbb a reklamáció feldolgozásától számított 14 napon belül.
- Panaszeljárás a vételtől számítandó 12 hónap eltelte után: ha a fogyasztó a vételtől számított 12 hónap elteltével nyújtja be a panaszeljárást, és a kereskedő azt elutasítja, a reklamációt feldolgozó köteles a panaszkezelési okiratban megjelölni, hogy a fogyasztó kinek küldheti el a terméket szakértői értékelésre. Ha a terméket kijelölt személynek szakértői értékelésre küldik, a szakértői értékelés költsége, valamint minden egyéb ezzel kapcsolatos, célzottan felmerült költség a kereskedőt terheli, függetlenül a szakértői értékelés eredményétől. Ha a fogyasztó szakmai elbírálással bizonyítja a kereskedő felelősségét hiba miatt, a kereskedő köteles a fogyasztóra a panaszeljárás benyújtásától számított 14 napon belül megtéríteni az összes szakértői értékeléssel kapcsolatban felmerült valamennyi költséget, valamint az ezzel kapcsolatos, célzottan felmerült költséget. Az ismételt panaszeljárás nem utasítható el.
- Szakértői értékelés költségei: Ha a fogyasztó az árut szakértői értékelésre küldi el, az erre a célra kijelölt személynek, a szakértői értékelés költsége, valamint minden egyéb ezzel kapcsolatos költség minden esetben az eladót terheli, tehát a teljes jótállási idő alatt, függetlenül a szakértői értékelés eredményétől. Ha azonban az árut a kijelölt személytől eltérő személynek, azaz szakértőnek vagy felhatalmazottnak, bejelentett vagy akkreditált személynek küldik szakértői értékelésre, a szakértői értékelés költségeit, valamint minden egyéb, ezzel kapcsolatos felmerült költséget az eladó csak akkor köteles a fogyasztónak megtéríteni, ha a szakértői értékelés igazolja az eladó felelősségét a reklamált hiba miatt, és ezt a panaszeljárás ismételt benyújtásától számított 14 napon belül.
- Szakértői értékelés tartalma:
- szakértői értékelést elvégző személy azonosítása,
- vizsgált termék pontos azonosítása (sorozatszám vagy gyártási szám),
- a termék állapotának leírása,
- értékelés eredménye,
- a szekértői értékelés kiállításának dátuma.
- Szakértői értékelést csak olyan személy végezheti el, aki:
- a szakértőkről, tolmácsokról és fordítókról szóló 382/2004-es törvény szerint tekinthető szakértőnek.
- meghatalmazott, bejelentett vagy akkreditált személy - a 11. § 1. bek., § 2. 1. bek. f) betűje és a 264/1999-es törvény 22. § 4. bek., továbbá a 90/1998-as törvény 15. §-a alapján
- hivatalos szerviz (a gyártó által garanciális javítások elvégzésére felhatalmazott személy).
- A kereskedő köteles a panaszeljárás benyújtásakor a fogyasztónak kiállítani egy igazolást. Ez az igazolás a panaszprotokoll másolata. A panaszprotokoll a kereskedő és a fogyasztó elérhetőségein kívül tartalmazza a hiba, károsodás leírását és azt, hogy a fogyasztó javítást, cserét vagy szerződéstől való visszalépést igényel-e vagy esetleg árengedményt a vételárból a meghibásodás nemétől függően, továbbá a panaszeljárás benyújtásának dátumát is.
- Abban az esetben, ha a panaszeljárás távúton van beadva, pl. telefonon, a kereskedő köteles a panaszeljárás benyújtását igazoló nyomtatványt a fogyasztónak minél hamarébb elküldeni, legkésőbb a panaszeljárás feldolgozásáról szóló dokumentummal együtt.
- A panaszeljárás benyújtását igazoló nyomtatványt nem szükséges postázni, ha a fogyasztó más módon is fel tudja mutatni a panaszeljárás benyújtását, pl. e-mailben.
- A kereskedő köteles a panaszeljárás benyújtását igazoló nyomtatványt kiállítani, legkésőbb a panaszeljárás benyújtásától számított 30 napon belül. Ez az írásos dokumentum a panaszprotokoll másolata a reklamáció feldolgozására szolgáló kitöltött mezővel, a reklamáció feldolgozásáról szóló írásos értesítést tartalmazó levél, vagy a reklamáció feldolgozásával kapcsolatos információkat tartalmazó SMS vagy e-mail.
- Az érvényes reklamáció feldolgozása után a jótállási idő a reklamáció időtartamával meghosszabbodik. Jogosulatlan reklamáció esetén a jótállási idő nem hosszabbodik meg. Ha a panaszt cserével rendezték, a következő lehetséges panaszeljárás a termék első panaszeljárásának tekinthető.
- Fogyasztó együttműködése: Fogyasztó köteles az eladónak, ill. felhatalmazott szerviznek, késedelem nélkül együttműködést nyújtani a reklamált hiba fennállásának ellenőrzése és elhárítása érdekében (beleértve a termék megfelelő szükséges vizsgálatát vagy szétszerelését). A fogyasztó köteles továbbá a terméket higiéniai előírásoknak vagy az általános higiéniai elveknek megfelelő csomagolásban tisztán szállítani, beleértve annak minden alkatrészét és tartozékát, amely lehetővé teszi az ellenőrzést és a hiba elhárítását.
- A fogyasztó köteles a garanciális javításból visszatért terméket legkésőbb az erről szóló tájékoztatást számító egy hónapon belül átvenni.
- Ha a fogyasztó az átvétel napjától számított hat hónapon belül nem veszi át a terméket, az eladó eladhatja a terméket. Ha nagyobb értékű áruról van szó, az eladó előre értesíti a fogyasztót a tervezett eladásról, és további határidőt ad neki a termék átvételére. Az eladó haladéktalanul az értékesítést követően kifizeti a fogyasztónak a tárgy eladásából származó bevételt, az általa annak tárolására és értékesítésére szándékosan fordított költségek levonása után, ha a fogyasztó a meghatározott határidőn belül él a bevételből való részesedés jogával, amelyről az eladó a tervezetett eladásról szóló értesítő levelében értesítő őt erről a lépésről. Az eladó megsemmisítheti a terméket saját költségeire, ha a további értékesítés nem volt lehetséges, vagy, ha az értékesítésből származó bevétel nem volt elegendő az eladó által a tárgy megőrzésére szándékosan fordított költségek fedezésére sem.
- Egyetlen jogszabály előírása sem kötelezi az eladót arra, hogy a panasz feldolgozása alatt csereárut biztosítson a fogyasztónak.
- Panasz vállalati ügyfél esetén: vállalati ügyfél (nem fogyasztó) panasza esetén - ilyen jogviszonyt nem a fogyasztóvédelmi törvény vagy a Ptk. szabályozza, hanem a Kereskedelmi Törvénykönyv.
- A kereskedő a fogyasztót tájékoztatja a felügyelő szervekről, aki ebben az esetben: a Szlovák Kereskedelmi Felügyelet (SOI)
- A Szlovák Kereskedelmi Felügyelet, mint belső piac-ellenőrző szerv nem a panaszok megalapozottságát vizsgálja, hanem csak azt, hogy a fogyasztóvédelmi törvényből eredő, a panasztételre vonatkozó valamennyi jogi feltétel teljesült-e.
- Egyéb felügyeleti hatóságok, az webáruházon keresztül kínált termékektől vagy szolgáltatásoktól függően, lehetnek:
- Az Állami Állategészségügyi és Élelmiszerügyi Hivatal
- Regionális Népegészségügyi Hivatal
- A webáruházon keresztül való jogok gyakorlása: A webáruházon keresztül vásárolt termékekkel kapcsolatos igények érvényesítése a webáruház Panaszszabályzatában foglaltak szerint történik.
Az alternatív online vitarendezés információi (RSO) a webáruház számára
- Az eladó ez által értesíti az ügyfeleket (fogyasztókat), hogy 2016. február 1.-tól hatályba lépett a 391/2015 törvény az alternatív vitarendezésről a fogyasztókkal és annak későbbi módosításáról.
- A törvény célja egy új lehetőség a fogyasztók számára hatékonyabban, gyorsabban, kevésbé formális úton és főként díjmentesen, ill. minimális költségekkel megoldani a vitákat az eladóval szemben. Békés probléma megoldásról van szó, ill. megegyezésről a fogyasztó és az eladó között a probléma megoldásáról, amely mindkét fél beleegyezése után kötelező jogi dokumentummá válik.
- Az alternatív vitarendezés szerve a törvény szerint a Hálózati szektorokért felelős hatóság, az Elektronikus Hírközlési és Postai Szolgáltatás Hatósága és a Szlovák Kereskedelmi Felügyelőség. A Szlovák Kereskedelmi Felügyelőség az ún. maradó hivatalként is jelen van, abban, hogy jogosult olyan viták rendezésére is, amelyekre más hivataloknak nincs kompetenciájuk, a szerződésből fakadó vitákon és a pénzügyi szolgáltatásból fakadó vitákon kívül.
- Az alternatív vitarendezés törvényének 391/2015 sz. törvény §11 szerint és annak későbbi módosítások alapján a fogyasztónak joga van kérvénnyel fordulni az eladóhoz a probléma eltávolítására, ha szerinte a reklamáció nem volt olyan módon elintézve, ahogy azt ő gondolta, vagy ha azt feltételezi, hogy az eladó megsértette a törvényt.
- A fogyasztónak joga van az alternatív vitarendezéssel foglalkozó hatósághoz fordulni, abban az esetben ha a vita tárgyának értéke meghaladja a 20,- € . A jog nem csak a „hazai” vitákra, hanem a „határon túli” vitákra is vonatkozik, tehát a külföldi fogyasztókra és eladókra a SzK területén.
- Az alternatív vitát elrendező hatóság a vitát 90 napon belül az elkezdésétől lezárja, miközben a lejárati idő meghosszabbításáról 30 nappal (ismételve is) értesíti a feladót.
- Abban az esetben, ha a fogyasztó nem lesz megelégedve az eladó által elrendezett reklamáció folyamatával vagy az másként sértette meg a jogait, élhet a lehetőséggel és javaslatot tehet a bizonyos hatóságoknál. Ez nem zárja ki azt a lehetőségét, hogy bíróságon keresztül rendezze a vitát. Azért, hogy a vita rendezése simán történjen a törvény kötelező együttműködést kérvényez az eladó oldaláról.
Szlovák Kereskedelmi Felügyelete, Központi Felügyelőség, Nemzetközi Kapcsolatok Osztálya és az alternatív fogyasztói vitarendezés, Prievozská 32, p.p. 29, 827 99 Bratislava 27, SR.
web: http://www.soi.sk/sk/Alternativne-riesenie-spotrebitelskych-sporov.soi
email: ars@soi.sk, adr@soi.sk
- Alternatív vitarendezés szerve:
- A javaslatot a fogyasztó az alternatív fogyasztói vitarendezés 391/2015 sz. törvényének §12 és annak későbbi módosítása alapján adható fel, elektronikusan is az online vitarendezés (RSO) oldalán: http://ec.europa.eu/consumers/odr/index_en.htm
- Az alternatív vitarendezés csupán a magány személyek számára fenntartott, nem a vásárló vállalkozók számára. A vita rendezése a fogyasztó és az eladó között van folyamatban, akik megkötötték a távszerződést és a vita tárgyának értéke meghaladja a 20,-€.
- Az eladó ezáltal értesíti a fogyasztókat arról is, hogy a kérvényeket, javaslatokat, indítványokat a viták megelőzésére egyénként, elektronikus úton a következő e-mail címen: info@apiprodukt.sk nyújtsák be.
A panaszeljárási rendelet hatályba lépésének dátuma 2024. 07. 01.